Yleinen käsitys on, että sähköauto olisi ekologisempi vaihtoehto kuin diesel. Tämä ei välttämättä ole totta. Oikeastaan sähköauto ei vaikuta hiilidioksidipäästöihin mitenkään. Kaikki riippuu siitä, miten akkujen lataukseen käytetty sähkö tehdään. Jos se tehdään esim. venäläisellä kivihiilisähköllä, kokonaispäästöt ovat melkoiset.
Monet sanovat, että tulevaisuudessa sähköauton hyötysuhdetta voidaan kyllä parantaa huomattavasti. Fysiikan lakien mukaan tämä ei ole mahdollista. Sähköauton hyötysuhde on jo tällä hetkellä 90%:n luokkaa. Jos ajatellaan energiankulutusta, sitä voidaan pienentää pienentämällä auton massa esim. puoleen.
Diesel-auton hyötysuhde on myös 90%:n luokkaa, jos sitä tarkastellaan akselilla, kuten edellä sähköauton tapauksessa. Jos sitä tarkastellaan moottorilla, hyötysuhde on 30-40%:n luokkaa, kuten sähköautollakin keskimäärin, mikäli se lasketaan energian tuotantopisteestä lähtien.
Kuluttaja voi vaikuttaa dieselauton ekologisuuteen valitsemalla ympäristöystävällisemmin tuotettua biodieseliä. Sitä voidaan valmistaa esim. jätteestä tai kinkkurasvasta. Sähköautoilija voi toisaalta jättää kymmenen kertaa kalliimman norppasähkön valitsematta, ei ehkä kuitenkaan tulevaisuudessa.
Pitää myös muistaa, että sen lisäksi, ettei Suomen päästöt vaikuta globaaliin ilmastoon yhtään mitään, olemme toisaalta myös hyvin etuoikeutettuja asettamaan yleviä päästötavoitteita. Toisin on esim. Libanonissa, jossa lamppuunkaan ei riitä sähköä kuin kolmena päivänä viikossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti